reklama

Windows 10? Linux!

V poslednom čase ma prestávajú baviť systémy od Microsoftu, ktoré mám pocit, že začínajú byť veľmi neovládateľným a nestabilným systémom, pomaly bez štipky rozumu, ktorá by dala systému väčšiu použiteľnosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Novodobá história nepoužiteľnosti systému Windows sa začala písať už vypustením systému Windows Vista. Osobne mal som tento systém a nemám sa na čo sťažovať. Systém bol dodávaný s vtedy novým grafickým prostredím Aero, ktoré si minimálne vyžadovalo: 800 MHz x86 alebo x64 procesor, 512 MB RAM, Pevný disk 20 GB s voľným miestom 15 GB. Na takejto konfigurácii nemohol tento OS pracovať. Hlavne, ak si niekotrí ľudia nainštalovali tento OS na starý PC s WIN XP, ktorý bol parametrami celkom niekde inde. Bol to rokmi odladený systém, ktorý bol v tej dobe masívne rozšírený, stabilný, boli preň programy. A odrazu bum – Vista nefungovala.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potom Microsoft vydal Windows 7, ktorý podstatne napravil jeho reputáciu. Ono to bol vlastne nejaký zaujímavý ťah, pretože 7-čka (aj 8-čka) má totožné systémové jadro, ako Vista, len bola upravená jej grafická podoba, aby to vyzeralo, že niečo urobili, hoc pod kapotou je to stále to isté.

Posledný OS z kuchyne Microsoftu je Windows 10. Má rovnaké systémové požiadavky ako Win 7, ale (aspoň podľa môjho názoru) je to hotová katastrofa. Nebudem sa baviť o používateľskej ergonómii – tá je už totálne o ničom, ale o tom, že sa ten systém nedá používať, pretože obsahuje procesy, ktoré (hlavne klasický) pevný disk hrozne vyťažujú a ja, ako používateľ ich nemôžem ovplyvniť – mám na mysli procesy ako System, Microsoft Compatibily Telemetry, Windows Search Indexing atď. a ani neviem, ako tieto „služby“ vypnúť alebo ich aspoň obmedziť. Aha! Už viem! Ja ich obmedziť nemôžem (a vlastne ani nesmiem), lebo mi ich nanútia, že ich musím používať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhodol som sa netolerovať tieto ich nekalé praktiky a skúsiť sa poohliadnuť inde. Okrem toho, že si nechal svoj pôvodný Win7 (áno používal som aj 10-ku, ale doliezla mi na nervy), nainštaloval som si aj Linux. Konkrétne Linux Mint. A výsledok – som spokojný, ako keď som fungoval za čias Windows XP (neviem, či to nerobí iba vzhľad grafického prostredia). Tento systém sa jednoducho ovláda, spravuje, programov je tu dosť, dajú sa nájsť aj alternatívy za platené programy.

Mám urobený dual boot Linux Mint/Win7, ale ak by som nehral hry, tak by Linux bol môj jediný OS na mojom PC.

Aj v ďalších blogoch sa chcem venovať témam okolo Linux Mint.

Branislav Sebastián Bučko

Branislav Sebastián Bučko

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  8x

Život je plný prekvapení, sklamaní aj radosti. Som len smrteľník v obyčajnom svete, ktorý má rád istotu a šoférovanie, snívanie a idealizovanie, túžiaci po šťastí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu